FİRARİ MÜRDÜM ÇİÇEĞİ kitabım ÇIKTI okudunuz mu ?

5.6.15

Aklımda Soruyla Uyuyamamak


Eğer bir konuda çok endişeliyseniz bu sizin uykunuzu etkiler. Ya kendinizi tükenmiş hissettiğiniz halde uyku tutmaz ya da uyuya kalıp gece yarısı uyanır ve bir daha uyuyamazsınız. Başka bir olasılıkta gece boyunca uyursunuz ama sabah çok erken uyanırsınız. Kalkmanız gereken zamana ancak bir-iki saat kalmıştır. Bir sorununuz olduğu zaman geceler zor geçer. Çevrenizdeki karanlık ve durağanlık kafanızı dağıtmak için herhangi bir etki yaratmaz. Sizde yatağımızda hiçbir şey yapmadan uzanınca bir sorunu çözmek için düşünmeye başlamanız kolaylaşır. Çünkü bu süreci bozacak hiçbir şey yoktur. Ne telefon çalar ne kapı çalar ne birisi konuşur ne de bir şey dikkatinizi çeker; Yapacak bir şey yoktur. Aynı zamanda bir an önce uyumak da istersiniz. Çünkü aksi takdirde ertesi sabah aşırı yorgun olacağınızdan endişe duyarsınız. Böylece aslında bir yerine iki sorun yüklenmiş olursunuz. Üstelik bu da yetmezmiş gibi meseleyi çok net de düşünemezsiniz. Çünkü bilinç zihniniz yarı yarıya devrededir. Bilinçaltı zihniniz ise çok korkutucu duygularıyla birlikte devreye girmiş durumdadır. Bu nedenle geceleyin endişelerle mücadele etme yolları gündüz için tavsiye ettiklerimden farklıdır. Kişilerin yakındığı farklı uyuma problemlerine değinmeden evvel uykusuzluk sorununuz varsa uymanız gereken bazı noktaları tekrarlayalım.
·        Akşam saat altıdan sonra çay veya kahve içmeyin. Bu içecekler uyarıcıdırlar. Ve vücudun bunları dışarı atması saatler sürer.
·        Normal saatinizden iki saat önce yatışmaya başlayın. Hem zihinsel olarak hem de fiziksel olarak.
·        Televizyondaki şiddet ve kan zihnen sakinleşebilmek için uygun imajlar değildir. Bu nedenle hiç değilse büyük baskı altında olduğunuz zamanlarda televizyon yerine daha sakinleştirici bir şeyle uğraşın.
·        Yürüyüşe çıkın veya hafif bir müzik dinleyin, bahçeyle uğraşın, çoraplarınızı katlayın ya da bir dergi okuyun. Vücudunuzu ve aklınızı uyku için yavaş yavaş hazırlayın.
·        Yatma sürecini rutin bir hale getirin, yatmaya hep aynı saatte gidin. Uzun süre boyunca uyku ilaçları kullanmayın.
·        Öğleden sonra şekerleme yapmayın, uykunuzu geceye saklayın.
·        Yatağa gittiğinizde bu kitaptaki gevşeme egzersizlerinden birini yapın. Bunun yanı sıra gevşetici kasetler alıp dinleyebilirsiniz. Bunları teybinize koyup yatakta uzanırken dinleyin.
Eğer yatağınıza uzandığınızda uyuyamıyorsanız yukarıdaki bu genel noktaların tümünü yerine getirdiğinizden emin olun. Hala uyuyamıyorsanız “çelişkisel niyetlenme” deneyin. Bu teknik pek çok hastam tarafından büyük başarıyla uygulanmaktadır.  Çelişkisel niyetlenmenin arkasındaki düşünce şudur. Başka bir deyişle gevşemek için ne kadar çok çabalarsanız o kadar az gevşeyebilirsiniz. Ama aynı zamanda şu sonuca da varılabilir. Uyanmak için ne kadar çok çabalarsanız o kadar az uyanık kalabilirsiniz. Bu kuralı kullanabilmek için uykusuzluğunuza yeni bir açıdan yaklaşmanız gerekir. “Mutlaka uyumalıyım” diye düşünmek yerine “Ne olursa olsun uyumamalıyım” gece boyunca uyanık kalmaya kara verdim. Gözlerimi açık tutmak için elimden ne gelirse yapacağım.  Hiçbir şart altında gözlerimi kapatmayacağım, bir saniye bile. Ne pahasına olursa olsun “uyanık kalmalıyım” diye düşünün. Bundan sonrada uyanık kalmak için gerçekten çaba sarf edin. Göreceksiniz ki gözlerinizi açık tutmak, giderek zorlaşacak ama ısrar edin, gerçekten gözlerinizi açık tutmaya çabalayın. Ne kadar çok çabalarsanız o kadar az başarılı olursunuz ve farkına varmadan bile uyuya kalırsınız. Eğer gecenin bir yarısı uyanırsanız hiç canınızı sıkmayın. Öbür tarafınıza dönün, pozisyonunuzun rahat olduğundan emin olun. Böylece hazır olmaz uyuyacaksınız. Kendinizi bir film seyreder gibi yatağınızda uzanırken izlediğinizi düşünün. Bütün düşüncelerinizin kafanızdan uçup gittiğini ve bunları bir valize doldurduğunuzu gözünüzde canlandırın. Valizi iyice kapattığınızı, yerinizden kalktığınızı, yatak odasından mutfağa yürüdüğünüzü ve valizi dolaplardan birine kapadığınızı düşünün. Ondan sonra tekrar yatak odasına döndüğünüzü ve şimdi uzandığınız gibi uzandığınızı gözünüzde canlandırın. Bundan sonrada yukarıdaki kısa olumlamalardan birini tekrarlayın. On kez durmadan tekrarlayın. Hemen ardından yirmi kez tekrarlayın. Hemen ardından otuz kez tekrarlayın. Cümlenin anlamını kavramaya çalışın. Ama bunu yapamazsanız da vazgeçmeyin. Anlam nasıl olsa bir süre sonra bilinçaltınıza yerleşecektir. Ve tabi bir şeyi habire tekrarlamak, çok sıkıcıdır. O kadar sıkıcıdır ki uykunuzu getirir. Böylece olumsuz düşüncelere dalmaktan kaynaklanan endişelerinizi olumlu düşüncelerle ortadan kaldırmaya çalışırken size ek bir fayda sağlar. Gece uyandığınız zaman yapılabilecek başka bir şeyde sakinleştirici bir uğraştır. Rahatlama kasetinizi tekrar dinleyin. Değerlendirmeyi okuyun. Bunu da günlük yaşamda olabilecek diğer olaylardan biri gibi sayın. Telaşlanmaya gerek yok. Tabi eğer deliksiz uyumuş olabilseydiniz. Ertesi sabah kalktığınızda daha fazla tazelenmiş olacaktınız. Ama yeterince uyuyamamak nedeniyle canınızı sıkmanız ya da kaygı duymanız durumu sadece daha kötüye götürür. Uyuyamıyorsanız bile en azından bu yüzden keyfinizi kaçırmayın. Bir durumu ne kadar zor kabullenirseniz üstesinden de o kadar güç gelirsiniz. Eğer gece boyu uyuyup sabah çok erken uyanıyorsanız işe yaramaz gibi görünse de tekrar uyumak için çaba gösterin. Zamanla vücudunuzu daha uzun uyumaya alıştırabilirsiniz. Sinir sisteminiz alt üst olduğunda tekrar kendine gelmesi zaman alır. Endişelendiğiniz sorunlar çözümlenmiş olsa bile Vücudunuz gerilir ve normale dönmek için zamana ihtiyacı vardır. Bu durumlarda da yukarıdaki alıştırmayı anlatıldığı şekilde kullanın. Bunu yapmakla tekrar uyuyamasanız bile en azından sakinleşirsiniz. Bunu düzenli olarak yaparsanız bir sabah vücudunuzun erken kalkmayı “unuttuğunu” göreceksiniz. Ve bir kez alışkanlık kesintiye uğrayınca kolayca eski uyuma düzenine döneceksiniz, çalar saatiniz çalmadan uyanmayacaksınız.
Değerlendirme:
Yumuşak sakinleştirici bir gece beni nazikçe sarıyor. Çevremdeki her şey sakin ve beni yavaşça kollarına alıyor. Doğanın bir parçasıyım ve çevremdeki her şeyle uyum içindeyim. Sükûnet içindeyim. Vücudum gevşemiş durumda. Giderek sakinleşiyorum. Günlük düşüncelerim, yaz günü gökteki küçük beyaz bulutlar gibi uzağa gidiyor. Geçen her dakika düşüncelerim puslu hale geliyor. Dünyayı ardımda bırakıyorum. Vücudum gevşedikçe doğal bir uykuya ve hoş rüyalara dalıyorum.
Kısa Form:
·        Aldığım her nefes beni daha derin gevşemelere bırakıyor. Şimdi günlük düşüncelerden sıyrıldım. Sorunlarımın çözümü nasıl olsa bulunur.
·        Sorunumun çözümünü bilinçaltıma bırakıyorum. Sabahleyin çözümün hazır olacağını biliyorum.
·        Geceleyin kendimden geçiyorum. Doğa ile bütünüm kendi içimde sakinim.


NoT: Olumlu Düşünceler (V.Pfinner) adlı kitaptan alınmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Sizin Yorumunuz.!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...